Wednesday, April 15, 2009

Sekadar nak update


Alhamdulillah...

Bile sebut pasal sabar, saya pun tak tahu nak citer ttg apa. Klu nak cakap, sapelah kita nak cakap pasal sabar. Dahlah kurang sabarnye.. Apa2pun, sabau je lah. Klu xsabau, takut2 ada kena makan penyepak, pastu saya plak sakit hati. So, buat apa nak marah2, emo2, dengan orang sekeliling.

Sabar tu pun ada banyak part. Sabar dengan kerenah dan perangai orang, sabar dengan sahabat sendiri, sabar dengan duit xcukup, sabar dengan halangan keluarga, sabar dengan kehendak diri, sabar dengan musibah menimpa, sabar dengan taqdir Allah, sabar dalam perjuangan, sabar dalam beramal. So macam2lah punya sabar..

Teringat kata2 orang zaman dulu2, orang yang berjaya mengawal diri, dialah orang yang berjaya. Kata Rasulullah saw pula, orang yang gagah bukan orang yang kuat dalam medan tempur, tetapi orang yang boleh kawal (sabar) ketika amarahnya memuncak.

So sekarang ini saya tengah marah ke? Owh tidak, saya tengah bersabar sekarang ini. Sesiapa yg saya kenal rapat ingin muhasabah, silalah bagitahu - memang saya tengah geram dgn kamu!!

Reflection: Apa yang kamu lihat tentang orang lain sebenarnya ia adalah mencerminkan diri kita. So bila saya marah kamu, saya sedang marah pada diri saya.

p/s: Owh saya sebenarnya tidak marah. Saje je letak posting ini.. Senangnya mengucap kalimah sabar, tetapi nak menahan kehendak hati nak makan masak asam, punyalah susah, mak oi!!

Hadis riwayat Abu Said Al-Khudri ra.:
"Bahwa sebagian orang Ansar meminta kepada Rasulullah saw., maka beliau memberi mereka. Kemudian mereka meminta lagi, beliau pun memberi mereka, sampai ketika telah habis sesuatu yang ada pada beliau, beliau bersabda: Apapun kebaikan yang ada padaku, maka aku tidak akan menyembunyikannya dari kalian. Barang siapa menjaga kehormatan diri, maka Allah akan menjaga kehormatan dirinya. Barang siapa yang merasa cukup, maka Allah akan mencukupinya. Barang siapa yang bersabar, maka Allah akan membuatnya sabar. Seseorang tidak diberi suatu pemberian yang lebih baik dan lebih luas daripada kesabaran" - dari kitab Sahih Muslim

“One must first learn to control oneself before attempting to harmonize and control others. Without good balance and control over oneself, one can neither avoid an attack nor apply an effective technique on others. It is through self-control that one can learn to enjoy a harmonious way of life.” - O Sensei

To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle. - Gautama Siddharta

Remember not only to say the right thing in the right place, but far more difficult still, to leave unsaid the wrong thing at the tempting moment.” - Benjamin Franklin

"Sabau je le" - Abi (wakakaka)

3 comments:

LegendZ Wednesday, April 15, 2009 1:45:00 PM  

ape barang...tp mmg hidup ini penuh dgn ujian kesabaran..terutamanya sabar menunggu kerja datang..haha

"dan ketahuilah..kesabaran yang paling besar itu adalah menahan diri dari menjamu asam pedas melaka.."..ahaha..

iu rf Wednesday, April 15, 2009 5:48:00 PM  

ingatkan sabar ape td.. org ni pun tgh sabar.. sabar la bile nk masak ni..hehehe

gatekeeper Thursday, April 16, 2009 9:22:00 AM  

aizat: ceh.. slamat menunggu keje.. moga peroleh keje yg baik, halal dan barokah.. ameen..

kak iu: uih, laparla.. jgn provoke lg.. sharian mkn roti je... uwaa!!

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP