Tuesday, March 10, 2009

Monolog - Edisi melawak

Ya Allah, tidak pula aku mampu meluahkan apa yang terbuku di dalam. Hanya mampu menadah memohon diberikan lagi kesabaran dan kesungguhan. Bukan senang menahan kesabaran di usia berdarah panas/muda. Kalau boleh semuanya ingin cepat, instant, mudah dan segera. Tapi kehidupan itu tidak direka sedemikian, sebaliknya penuh dengan ujian, mehnah serta tribulasi.

Hari demi hari, minggu demi minggu dan bulan demi bulan, terasa makin kuat pula provokasi. Bermula dari soal pemilihan sehinggalah penantian. Erm, aku terpaksa akui, semalam merupakan hari yang klimaks, menyaksikan secara langsung, sahabat yang telah pergi meninggalkan kami. Terbakar, namun kesabaran itu jua menjadi peneman. Senang berkata dibibir, namun pahit ditelan ketika diamalkan.

Orang kata aku sengaja mencari susah. Entahlah, aku sendiri tidak pasti, namun itu semestinya, aku memang tengah menghadapi waktu sukar. 'Gagak hitam, yang punyai jalur putih dibawah sayap', aku terkedu, istilah yang digunakan. Adakah aku ini sengaja mencari susah??

Jika ditanya mengapa aku sengaja mencari susah? Ikhlasnya aku tak mampu menjawab. Takut juga alasan ku diketawakan ramai. Aku tidak suka menceritakannya, cukuplah aku pendamkan. Tiba masanya, akan aku beritahu. Allah akan menguji setiap apa yang dia katakan. Ya Allah, berikan daku kekuatan. Cukuplah Allah yang mengetahui; mudahkanlah..

Tidak tahu apa yang ingin dikatakan lagi. Moga Allah permudahkan..

1 comments:

zi Wednesday, March 11, 2009 11:38:00 AM  

sabar jelah....moga Allah leraikan kekusutan fikiran yang saudara hadapi...InsyaAllah...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP